Waar moet je op letten bij hoge golven op zee?

Met je eigen boot de zee op gaan, is natuurlijk een fantastische ervaring. Een enorme uitdaging ook, want nergens wordt zoveel van je vaardigheden als kapitein gevraagd als op de open zee waar golven vrij spel hebben. Hoe bedwing je de hevige golven op zee? Hier vind je een aantal tips.

Meer koersstabiliteit

Matteo Bonci deed onderzoek naar het gedrag van snelle schepen in grote golven. Wanneer deze golven van achteren opkomen, vormen ze een reële bedreiging voor elke boot. Ze kunnen een schip onbestuurbaar maken waardoor je een behoorlijk eind uit koers kunt raken of nog erger, ervoor zorgen dat je boot kapseist.

Bonci vroeg zich af of boten die in hoge golven varen daar wel voldoende voor zijn uitgerust. Volgens de Italiaanse onderzoeker is de manoeuvreerbaarheid van schepen voornamelijk geoptimaliseerd voor vlak water. Bonci concludeerde na zijn onderzoek dat als je de vinnen en het roeroppervlak van een snel schip met zo’n 25 procent vergroot dit veel meer koersstabiliteit genereert.

CE Certificaat

De aanbevelingen van Bonci ten spijt, zul je het toch moeten doen met de boot die je hebt aangeschaft. Zolang dit een boot is die zeewaardig is, kun je bij voldoende ervaring het spel aan gaan met de golven. Of de boot zeewaardig is, kun je zien op het CE-certificaat.

Categorie A en B voor op zee

Voor een zeereis waarbij een boot golven tot 4 meter hoogte en een windkracht van 8 op de schaal van Beaufort aankan, heb je minimaal categorie B nodig. Wil je ook de oceanen bevaren? Dat kan alleen met een boot uit de categorie A. Deze boten zijn ook geschikt om in een windkracht boven de 8 te varen. Bovendien zijn veel zeilboten uit deze categorie zelf oprichtend. Wie toch iets van de zee wil proeven, kan met een boot uit categorie C terecht in kustwateren en baaien om golven te trotseren van maximaal 2 meter hoog.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Wie wil varen op zee, moet zich goed voorbereiden. Je hebt met andere omstandigheden te maken dan wanneer je vaart op een meer of plas. Zeker als je van de kust afvaart en het land uit zich raakt, ben je overgeleverd aan de grillen van de zee en moet je kunnen vertrouwen op je eigen capaciteiten als zeevaarder.

Als je niet voor verrassingen wilt komen te staan dan is van tevoren uitgebreid de weerberichten checken wel het minste wat je moet doen voordat je de golven gaat bedwingen. Uiteraard hou je ook tijdens het varen met moderne hulpmiddelen zoals de Windfinder app het weer en de windvoorspellingen in de gaten.

Zo zijn er meer basisvoorwaarden. Is er bijvoorbeeld voldoende brandstof en proviand aan boord voor het geval de reis langer duurt dan was voorzien? Heb je een maritieme telefoon (marifoon) bij de hand waarmee je de kustwacht kunt bereiken in geval van nood? Zorg ook voor adequate navigatieapparatuur waar jezelf of tenminste één persoon aan boord ook daadwerkelijk mee overweg kan. Daarnaast is een goed ankergerei die is voorzien van voldoende ketting en lijn geen overbodige luxe om op je boot te hebben.

Onderschat de gevaren niet

Varen in hoge golven mag dan spectaculair zijn, zonder gevaar is het niet. Hoge golven brengen enorme hoeveelheden water met zich mee die meedogenloos op het dek kunnen kletteren. Je moet dus sowieso beschikken over een boot die je helemaal kunt afsluiten. Op die manier voorkom je dat er water in het ruim kan lopen.

Als je gaat zeilen op ruig water is het absoluut van belang dat je voldoende ervaring hebt. Het vergt namelijk behoorlijk wat stuurmanskunsten om een zeilboot zonder kleerscheuren door de hoge golven te manoeuvreren. Ontbreekt die ervaring? Kies dan voor rustiger water met lagere golven.

Kom je onverhoopt in een storm terecht, dan kun je een stormtactiek toepassen waarbij je voor de storm uitloopt. Dit doe je door de achtersteven van het schip op de golven te richten. Door gebruik te maken van een drijfanker kun je daarnaast de snelheid van de boot verminderen.